Logo

PARTNER VAŠEHO ZDRAVÍJsme součástí skupiny AGEL, největšího soukromého poskytovatele zdravotní péče ve střední Evropě.

O nemocnici

Nutriční terapeutka Nemocnice AGEL Šternberk radí, jak „mlsat“ zdravě nejen v období Vánoc

22.12.2021

Když se řeknou Vánoce, všichni si zajisté představíme chladné počasí, čas strávený s rodinou a hlavně hromadu dobrého jídla a pití, které nám ne vždy dělá dobře. I v období Vánoc je však možné jíst kvalitně bez neblahého vlivu na naše zdraví. Nutriční terapeutka Nemocnice AGEL Šternberk radí, jak správně mlsat i během Vánoc nebo jak se připravit na silvestrovskou hostinu.

V období Vánoc je možné jíst kvalitně, tak aby to nemělo neblahý vliv na naše zdraví. Je na každém z nás zhodnotit svůj zdravotní stav, od kterého by se mělo odvíjet i naše stravování. Základem je veškeré pokrmy připravit z kvalitních surovin, a hlavně jíst s mírou, tak abychom uspokojili chutě a neochudili se o krásné zážitky z Vánočních svátků, které jsou spojené i s dobrým jídlem. Protože to, co nám udržuje dobré zdraví je právě psychická pohoda a k tomu by nám nepřispělo neustálé sledování kalorického příjmu.

„Je dobré jíst všechny základní potraviny, jako je např. zelenina, ovoce, maso (rybí a libové), mléčné výrobky, ořechy, semínka, luštěniny, dobré tuky (máslo, rostlinné oleje). Používejte kvalitní mouky, převážně celozrnné (např. špaldová, žitná, semolinová, ovesná, rýžové apod.) a co nejvíce se vyhýbejte průmyslově zpracovaným potravinám – sladkosti, polotovary, slané balené chipsy, sycené a slazené nápoje. Základem zdravé stravy nejen o Vánocích je také pravidlo, kdy energetický příjem musí být úměrný energetickému výdeji. Jestliže mám pohybu méně, tak si porce jídla zmenším, ale v žádném případě nehladovím a nevynechávám žádné potraviny ze správné skladby jídelníčku, což by mělo být asi 50 % kvalitních sacharidů (celozrnné pečivo, přílohy, ovoce), 20 % bílkovin (mléčné výrobky, maso, vejce) a 30 % tuků, kdy přibližně polovina je zastoupena v podobě vázaných tuků např. v mase a mléčných výrobcích, ořeších a druhá polovina by se měla jíst převážně v rostlinných tucích (olivový, řepkový, lněný olej) méně však v másle. Ideálně dva krát za den použít do jídla rostlinné oleje a jednou za den máslo,“ radí Kristýna Bechníková Dis., nutriční terapeutka Nemocnice AGEL Šternberk.

Věděli jste, že správná štědrovečerní nemusí být vždy ke škodě? Při správném dodržení skladby jídla, může naopak příznivě posílit váš imunitní systém. Bramborový salát je plný zeleniny, ryba je bohatá na omega 3 mastné kyseliny, hrachová nebo rybí polévka je také plná živin. „Na Vánoční tabuli by neměli chybět ořechy, sušené i čerstvé ovoce. Celé kouzlo je v tom, že by to lidé neměli spořádat všechno naráz, ale jednotlivá jídla rozdělit do správných denních porcí a časových rozestupů. Když přidáte dostatek pohybu na čerstvém vzduchu, hned máte lepší imunitní systém na světě,“ popisuje Kristýna Bechníková Dis.

V průběhu let si lidé klasickou vánoční tabuli obohatili o ne úplně kvalitní potraviny, jako mastné salámy, velké množství tatarky, majonéz, přeslazeného krémového cukroví, čokoládové figurky na stromečku a podobně. „Bramborový salát lze odlehčit jogurtem, či zakysnou smetanou. Smaženého kapra nemusíte jíst tři dny, dopřejte si ho na štědrý den a ostatní dny můžete zvolit jinou tepelnou úpravu, třeba upéct si ho. Cukroví si nežádá tolik cukru, a ještě jej plnit spoustou krému z nekvalitních margarínů. Můžete jej osladit sušeným ovocem, či obilnými slady, nebo dát méně cukru a použít kvalitnější mouku. Na stromečku se budou lépe vyjímat doma upečené perníkové figurky, nebo sušené ovoce. Určitě není nutné vše zapíjet ještě sladkým pitím, zvolte raději dobrý čaj či vodu,“ vysvětluje Kristýna Bechníková Dis., a zároveň dodává, že vše je o návycích, pokud se chcete udržovat fit, stojí za to je změnit a zbytečně se nepřejídat. V případě přejedení doporučuje nutriční terapeutka procházku na čerstvém vzduchu a dobrý bylinkový čaj na trávení. Pomoci můžou bylinky jako je fenykl, máta, heřmánek, anýz, meduňka a zázvor.

Pokud vás trápí ustavičné mlsání, je problém z nudy. V tomto případě je dobré zaměstnat hlavu a tělo jinou aktivitou a dobrým jídlem se pak odměnit. Zajděte si na procházku, zahrajte si hry, přečtěte knihu, zatančete si. Když počasí umožní, zajděte si na běžky, lyže nebo si zahrajte koulovačku. Zkrátka dělejte vše, co celý rok nestíháte.

Velké mlsání nás čeká také během silvestrovských oslav. Nutriční terapeutka Nemocnice AGEL Šternberk, Kristýna Bechníková Dis., také radí jak připravit vyvážené a zdravé silvestrovské pohoštění „Bílé pečivo nahraďte celozrnným. Základ pomazánek dělejte z tvarohu, nebo zakysané smetany. Používejte kvalitní uzeniny s vysokým obsahem masa. Udělejte třeba zeleninu ve tvaru hranolů a tu si namáčejte do jogurtových ochucených dipů. Překvapte přátele a rodinu třeba domácím křupavým pečivem, nebo pizzou z celozrnného těsta. Raději upečte domácí bramborové penízky v troubě než kupované chipsy. Vyrobte luštěninové pomazánky, nazdobte různými semínky. Vytvořte rybí speciality a krásné ovocné mísy či špízy.“

Spousta z nás si pak dává jako novoroční předsevzetí, lepší kondici, ale bez dostatečné vůle to pak často vzdáváme. Optimální je najít si jak stravovací, tak pohybový režim, který jsme schopni dodržet po celý rok. Pokud si najdete pohyb, který vás těší a kvalitní jídlo, které dělá tělu dobře, tak pro vás potom nebude těžké zvládnout pár dní v roce o Vánocích. „Vše je o pevné vůli, díky níž si můžeme vytvořit nové lepší návyky. Půsty ani radikální detox tělu neprospívají, lidé od nich čekají rychlé výsledky za krátký čas, ale když se o tělo nestaráme dobře dlouhodobě, tak ho týden detoxu určitě nezpraví. Ideální je se o sebe starat a mít se rád po celý rok,“ dodává závěrem nutriční terapeutka Kristýna Bechníková Dis.

Zpět

Tiskový mluvčí

KONTAKT PRO MÉDIA

Mgr. Adam Knesl
Email: adam.knesl@agel.cz

Kontakt neslouží k objednávání pacientů na vyšetření, očkování a výdeji výsledků vyšetření

Kontakty na veškeré společnosti skupiny AGEL najdete v sekci Společnosti skupiny AGEL

Online formuláře: